Flexibiliteit

29 juni 2015 15:00

Voor de zomervakantie wil ik graag nog drie vragen beantwoorden over ons werk in het hoger onderwijs: Waarom doen we het? Hoe doen we het? En met wie doen we het? Deze week: wie zijn onze docenten?

Voor de invulling en uitvoering van modules werken wij met zo’n tien tot vijftien docenten. We hebben een divers team, maar werken met name met masterstudenten Neerlandistiek, pas afgestudeerde neerlandici en zpp’ers. Omdat de lestijden per blok wisselen en omdat we soms wel zeven docenten tegelijk moeten inzetten, is het niet aantrekkelijk om te werken met een paar vaste docenten. We hebben er dus voor gekozen om meer flexibiliteit te zoeken. Dat betekent echter ook dat de docentenvijver waar we uit vissen kleiner wordt: niet iedereen zit te wachten op wisselende werktijden, een 0-urencontract en onzekerheid over inzet.

Echter, voor studenten, starters op de arbeidsmarkt en zpp’ers is deze situatie juist ideaal: omdat docenten werken wanneer ze tijd hebben, kunnen ze ook een blok overslaan om hun scriptie te schrijven, stage te lopen of een andere opdracht uit te voeren. Vaak wordt het werk bij de Taalprof gecombineerd met een andere baan of een docentenopleiding. Iedereen profiteert zo dus van de flexibiliteit.

Maar hebben de studenten hier wel baat bij? Ik ben ervan overtuigd. Zoals ik vorige week al schreef, in mijn blog over onze zelfsturende aanpak, hebben wij een coachende, ondersteunende manier van lesgeven. Juist mensen met een geringe onderwijservaring en een open leerhouding krijgen deze aanpak relatief snel in de vingers. Ervaring met vooral een klassikaal-frontale aanpak zit vaak in de weg, is onze ervaring althans. Uit evaluaties met studenten blijkt vaak dat onze zelfsturende aanpak wordt gewaardeerd.

Om ons te blijven ontwikkelen als docent, organiseren we voorafgaand aan ieder blok een bijeenkomst waarbij we ervaringen uitwisselen over werkvormen en omgang met studenten. Dit is vaak erg inspirerend. Ieder blok wordt er weer geëxperimenteerd met digitale leermiddelen en nieuwe werkvormen. Eigenlijk is geen blok daarom hetzelfde. Verder leggen we regelmatig lesbezoeken bij elkaar af en leren we van elkaars lesinvulling en de feedback hierop. Een enkele keer wordt er ook gefilmd, maar dat zouden we nog vaker willen doen.

Om de begeleiding van docenten volgend jaar nog beter te laten verlopen, zijn we bezig met het optuigen van een buddysysteem. Dit systeem is ontwikkeld door de docenten zelf. Een ervaren docent vormt hierbij een koppel met een nieuwe docent. Ze bezoeken elkaars lessen en bespreken deze na en de nieuwe docent heeft zo altijd iemand om op terug te vallen. We trekken de begeleiding en beoordeling van docenten, die nu vaak door elkaar lopen, uit elkaar. Begeleiding wordt hierdoor veiliger en de deur naar het klaslokaal staat zo volgend jaar hopelijk nog verder open voor collega’s.

Het is bijzonder om een team zo te zien ontwikkelen. We geven al een tijd zelfsturend les, maar ook onze onderneming wordt op deze manier steeds zelfsturender. De training voor nieuwe docenten gaan we uit handen geven, de begeleiding ook en we denken alweer na over een volgende stap: waarom zouden zij niet ook de sollicitatieprocedure op zich nemen? Niet alleen onze studenten ontwikkelen zich, maar ook wij zullen dit hopelijk altijd blijven doen.


In juli en augustus zullen er geen nieuwe blogs verschijnen.