Blog

Meike Korpershoek deelt hier tweewekelijks haar ervaringen in en inzichten over het onderwijs, bespreekt boeken en laat gastbloggers aan het woord.

Gepubliceerd: 15 juni 2015 15:00
Voor de zomervakantie wil ik graag nog drie vragen beantwoorden over ons werk in het hoger onderwijs: Waarom doen we het? Hoe doen we het? En met wie doen we het? Deze week: waarom geven wij Nederlands aan hbo-studenten?
Gepubliceerd: 08 juni 2015 15:00
Een boek voor het hoger onderwijs dat zich helemaal richt op tekststructuur. Yes! Vaak krijg ik te maken met studenten die onder taalvaardigheid vooral grammatica, spelling en interpunctie verstaan. Na een blik op hun tekst te hebben geworpen, blijkt dan regelmatig dat de student niet eens gebruik heeft gemaakt van een heldere inleiding-kern-slot-structuur en de tekst een grote klont aan woorden is geworden. Lezen we verder, dan blijkt ook tussen de zinnen, die we onderscheiden uit de klont, nauwelijks verband te bestaan. Freerk Teunissen en Aleid van de Vooren-Fokma gaan ons redden! Kortom: de verwachtingen zijn torenhoog.
Gepubliceerd: 01 juni 2015 15:00
Op vrijdag 22 en zaterdag 23 mei vond in Egmond aan Zee de Anéla Conferentie plaats. Ik pikte een blokje mee op vrijdag: het colloquium over toetsing van Nederlandse taalvaardigheid in het hoger onderwijs in relatie tot studiesucces. Twee interessante bevindingen licht ik er hier uit.
Gepubliceerd: 25 mei 2015 15:00
Door Meli van Gellecum. Het samenwerken van twee ondernemers met een groot verschil in leeftijd is inspirerend, verfrissend en soms ontluisterend. Ik ben 60 en bouw af en Meike is 25 en bouwt op.
Gepubliceerd: 18 mei 2015 15:00
Dit boek richt zich op academische studenten die wetenschappelijk moeten schrijven. In eerste instantie lijkt dit boek dus niet geschikt voor hbo-studenten, voor wie ik op zoek ben naar naslagwerken. Omdat het een heel praktisch boek is met veel oefenmateriaal en omdat studenten er zelf achter moeten kunnen komen wat er ontbreekt aan hun taalvaardigheid, heb ik toch verder gelezen.
Gepubliceerd: 11 mei 2015 15:00
Door Meli van Gellecum. In maart 2015 bracht de Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren het adviesrapport Vaart met taalvaardigheid, Nederlands in het hoger onderwijs uit. Dit is een advies aan de Nederlandse en Vlaamse ministers van Onderwijs om in dialoog te gaan met hogescholen en universiteiten en afspraken te maken over een structureel taalvaardigheidsbeleid in het hoger onderwijs.
Gepubliceerd: 04 mei 2015 15:00
Geïnspireerd door het begrip ‘collectieve autonomie’, dat ik tegenkwam in Het Alternatief van René Kneyber en Jelmer Evers, brainstormden we vorige week met de docenten van de Taalprof over dit onderwerp. Het werd een mooie middag.
Gepubliceerd: 27 april 2015 15:00
Jan Renkema kan sinds zijn Schrijfwijzer natuurlijk weinig verkeerds meer doen. Zijn Verwarwoordenboek is dan ook meer dan welkom.
Gepubliceerd: 20 april 2015 15:00
‘Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.’ Een prachtige uitspraak van Alexander Rinnooy Kan tijdens de zestiende Kohnstammlezing op 27 maart jl. Het is een uitspraak die hij eerder heeft gedaan (er dan nog aan toevoegend: ‘en ook niet wat onwetendheid aanricht’). Ik ben misschien een leek, maar ik kreeg het gevoel dat dit voor een groot deel van zijn lezing gold.
Gepubliceerd: 13 april 2015 15:00
Voor een hogeschool is het handig om samen te werken met een extern bureau als het onze, omdat de vraag naar docenten Nederlands behoorlijk wisselend is.
Gepubliceerd: 06 april 2015 15:00
Taal-top-100 is een uitgave van Onze Taal. Het is een handzaam boek van iets meer dan 200 pagina’s en het bevat de 100 meest gestelde taalvragen, met uiteraard het antwoord erbij.
Gepubliceerd: 30 maart 2015 15:00
De studenten van Business IT & Management kijken me smekend aan en proberen een spoor van genade op mijn gezicht te vinden. "Sinds ik dit vak volg moet ik opeens zo nadenken bij alles! Ik doe wel een uur over een mailtje."