Blog

Meike Korpershoek deelt hier tweewekelijks haar ervaringen in en inzichten over het onderwijs, bespreekt boeken en laat gastbloggers aan het woord.

Gepubliceerd: 19 februari 2018 15:00
Ik ben een enorme bofkont, want ik mag regelmatig uitwisselen met collega’s over bijvoorbeeld schrijfonderwijs of, zoals vorige week het geval was, over de aansluiting van het voortgezet onderwijs op het hoger onderwijs als het gaat om het (schoolvak) Nederlands. Er is weinig leuker dan dat. In het kader van de curriculumherziening mochten we input leveren over wat wij van onze studenten in de dop verwachten. Waar ik vooral veel aandacht hoopte te kunnen vragen voor schrijfvaardigheid, ging ik tijdens deze middag ook op een andere manier naar het schoolvak Nederlands kijken.
Gepubliceerd: 05 februari 2018 15:00
Op 2 februari gaf ik met Janneke Kelter (De Haagse Hogeschool) en Monica Koster (Tekster) een workshop op de expertmeeting van het Netwerk Academische Communicatieve Vaardigheden (NACV), waarin we een vertaalslag maakten van Monica’s onderzoek naar schrijfvaardigheid in het primair onderwijs naar het hbo. Best een gewaagd experiment, maar het pakte mooi uit.
Gepubliceerd: 22 januari 2018 15:00
Op aanstaande vrijdag 26 januari wordt de MOOC Beter Schrijven in het hoger onderwijs gelanceerd. Deze 'Massive Open Online Course' is door de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam ontwikkeld en is voor iedereen toegankelijk. Ik heb een snelle blik geworpen op de MOOC en wordt er erg blij van. Er is namelijk veel aandacht voor het schrijfproces en er is ruimte voor peer feedback. Ik zal de MOOC in ieder geval aanbevelen bij mijn studenten en eventueel ook inzetten tijdens de lessen en hoop er zeker nog eens over te schrijven. Wordt vervolgd!
Gepubliceerd: 08 januari 2018 15:00
Van 2 tot en met 5 januari 2018 mocht ik met een aantal andere millennials (geboren tussen 1980 en 2000) bij EenVandaag praten over onze situatie als het gaat om werk, financiën, ons sociale leven en onze toekomstperspectieven. De gesprekken verrasten me, omdat ik me tot dat moment niet actief bezig had gehouden met mijn generatie en ik de toekomst een stuk zonniger inzag dan veel anderen. De vraag is dan natuurlijk: ligt het aan de tijd waarin we leven of aan onszelf?
Gepubliceerd: 13 november 2017 15:00
We klagen wat af over de schrijfvaardigheid van onze studenten. Maar is het ook echt een probleem? Hoe erg is het? Hoe komt het? En de belangrijkste vraag: wat kunnen we eraan doen? In deze serie hoop ik antwoorden te vinden op deze grote vragen door verder te kijken dan het hbo. Ik ga gluren bij de buren. Vandaag deel 3: te gast op het Hofstad Lyceum.
Gepubliceerd: 30 oktober 2017 15:00
We klagen wat af over de schrijfvaardigheid van onze studenten. Maar is het ook echt een probleem? Hoe erg is het? Hoe komt het? En de belangrijkste vraag: wat kunnen we eraan doen? In deze serie hoop ik antwoorden te vinden op deze grote vragen door verder te kijken dan het hbo. Ik ga gluren bij de buren. Vandaag deel 2: Booster.
Gepubliceerd: 16 oktober 2017 15:00
We klagen wat af over de schrijfvaardigheid van onze studenten. Maar is het ook echt een probleem? Hoe erg is het? Hoe komt het? En de belangrijkste vraag: wat kunnen we eraan doen? In deze serie hoop ik antwoorden te vinden op deze grote vragen door verder te kijken dan het hbo. Ik ga gluren bij de buren. Vandaag deel 1: Tekster.
Gepubliceerd: 02 oktober 2017 15:00
Marilse Eerkens schreef een sterk stuk over schrijfvaardigheidsonderwijs op de basisschool op De Correspondent. Hierbij deel ik de link naar het artikel en voeg ik mijn reactie bij, waarin ik uiteraard niet pretendeer enig verstand te hebben van (schrijfvaardigheidsonderwijs in het) basisonderwijs.
Gepubliceerd: 18 september 2017 15:00
De discussie over de verengelsing van het hoger onderwijs is goed losgebarsten. Ik ben erg blij dat hier over gepraat wordt, omdat een bewuste keuze in dit vraagstuk belangrijker is dan welke keuze dan ook. Hieronder een kleine update.
Gepubliceerd: 04 september 2017 15:00
Geïnspireerd door onze eigen ervaringen en onderzoeken over effectief (schrijf)onderwijs, voeren we ieder jaar wat veranderingen door in ons onderwijs. Waar de meeste mensen op 1 januari met hun goede voornemens starten, doen veel docenten dat juist aan het begin van een nieuw studiejaar. Voornemens kun je het ook niet echt noemen, want het zijn in ons geval al concrete plannen die daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden. Natuurlijk is het altijd spannend hoe de veranderingen uitpakken en of het dus blijvertjes zijn. Dit jaar focussen we ons nóg meer op het schrijf- en leerproces van de student.
Gepubliceerd: 26 juni 2017 15:00
Beter Onderwijs Nederland (BON) is bezig om een rechtszaak aan te spannen tegen de Nederlandse overheid: het hoger onderwijs verengelst in een rap tempo en dat is tegen artikel 7.2 van de Wet op het Hoger Onderwijs, waarin staat dat het onderwijs in het Nederlands gegeven wordt en dat hier alleen in uitzonderlijke situaties van afgeweken mag worden, bijvoorbeeld bij een gastcollege van een buitenlandse docent of wanneer de bestudering van een andere taal centraal staat in de opleiding.
Gepubliceerd: 05 juni 2017 15:00
Helaas, de eerste Steve Jobs-scholen sluiten alweer. Een woordvoerder van de Steve Jos-school in Rotterdam zegt hierover in het AD: ‘We hadden gehoopt dat het anders uitpakte, maar hoe lang geef je iets een kans? Vernieuwend onderwijs mag niet ten koste gaan van de ontwikkeling van leerlingen.’ Leren uit een boek is vast ‘niet meer van deze tijd’ en ‘niet motiverend’, maar ik denk dat we eerst een bewezen effectief alternatief nodig hebben voordat we het kind met het badwater weggooien.
Gepubliceerd: 22 mei 2017 15:00
Ik zeg dit te weinig hardop: ik heb een fantastische baan! Ik werk in een van de mooiste beroepsgroepen die er is, namelijk het onderwijs, in een vorm die perfect bij me past, namelijk als ondernemer. Ik was van plan om hier een heel blij stuk over te gaan schrijven, maar de realiteit haalde me in deze week: bij heel veel (onderwijs)mensen gaat de vlag helemaal niet uit elke ochtend dat ze opstaan en weer naar hun werk mogen. Ik ben dankbaar dat ik bij het gelukkige deel van de werkenden hoor, maar het is me ook duidelijk dat er iets goed mis is en dat verandering nodig is.
Gepubliceerd: 08 mei 2017 15:00
In mijn vorige blog schreef ik over het ontdekken van leidende principes en die gebruiken als uitgangspunt voor keuzes die je maakt. Ook wij deden dit tijdens onze brainstorm. Wat leverde dat op?
Gepubliceerd: 24 april 2017 15:00
Op 13 april brainstormden we met een groot deel van ons team over de toekomstplannen van de Taalprof. Het startpunt van deze brainstorm was de vraag waarom mensen eigenlijk werken bij de Taalprof en wat hun ideaalbeeld van onderwijs is.
Gepubliceerd: 10 april 2017 15:00
Het zal altijd een onderwerp van discussie blijven binnen ons team: hoeveel sturing geven we aan studenten en hoeveel vrijheid en verantwoordelijkheid kunnen ze aan/is noodzakelijk? De kunst is om hier de ultieme balans in te vinden en daarmee te komen tot constructieve frictie.
Gepubliceerd: 27 maart 2017 15:00
Tijdens een bijeenkomst van MKB Amsterdam discussieerden we over hoe het onderwijs beter kan aansluiten bij het bedrijfsleven. Een van de deelnemers stelde voor om het beroepsonderwijs maar helemaal over te laten aan het bedrijfsleven, want dan zou een goede aansluiting sowieso gegarandeerd zijn. Dat moeten we zeker doen als we studenten zien als niets meer dan menselijk kapitaal dat moet zorgen voor winstmaximalisatie.
Gepubliceerd: 13 maart 2017 15:00
Een docent aan de hbo-opleiding Sportmanagement legde me onlangs uit dat studenten in het tweede jaar wat hem betreft van ‘oud denken’ naar ‘nieuw denken’ moeten. Lekker vaag, maar wat hij ermee bedoelde was wat mij betreft cruciaal in een snel veranderende maatschappij.
Gepubliceerd: 27 februari 2017 15:00
We mogen weer naar de stembus en er valt nogal wat te kiezen. Hierbij tip ik wat leesvoer dat de vraag probeert te beantwoorden welke partij het meeste doet op het gebied van onderwijs.
Gepubliceerd: 13 februari 2017 15:00
Ik bezocht de afgelopen weken diverse congressen en overal kwam de opkomst van Trump en het populisme ter sprake. Als men ergens naar zichzelf wijst bij het vinden van een verklaring voor deze ontwikkeling, dan is het wel in het onderwijs. In het huidige Trumptijdperk van ‘fake news’ en ‘alternative facts’ is goede communicatie over bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek belangrijker dan ooit en kennelijk zijn we daarin niet geslaagd.
Gepubliceerd: 30 januari 2017 15:00
Het beoordelen van een geschreven tekst is een van de moeilijkste dingen die er is. In ons eigen team van beoordelaars merken we regelmatig dat iedereen zijn eigen stokpaardjes en blinde vlekken heeft en dat er over smaak niet te twisten valt. Streven naar tachtig procent interbeoordelaarsbetrouwbaarheid is enorm ambitieus. Hoe pakken we het nu aan en hoe kan het nog beter?
Gepubliceerd: 16 januari 2017 15:00
De leerstijlen, leerpiramides en digital natives zijn niet weg te (beeld)denken uit het onderwijs. Toch zijn het voor een groot deel onderwijsmythes. Johannes Visser schrijft er op de Correspondent een mooie serie over die ik bij dezen graag deel.
Gepubliceerd: 02 januari 2017 15:00
Per 1 januari nemen we afscheid van Meli bij de Taalprof. Voor mij betekent dat afscheid van een fijne collega met wie ik meer dan vijf jaar samenwerkte. Ondanks het verschil in leeftijd en dus levensfase, vonden we elkaar in de gemeenschappelijke wens om het onderwijs te verbeteren en onszelf en ons team te blijven ontwikkelen. Ik zet de Taalprof nu voort met een team van fijne collega’s en heb er ontzettend veel zin in.
Gepubliceerd: 19 december 2016 15:00
Laat ik maar gewoon eerlijk zijn: mijn lijf schreeuwde om een weekje vakantie vorige week. Ik was er echt van overtuigd dat de kerstvakantie vrijdagmiddag zou aanbreken, maar helaas… we moesten nog een week. Of moesten? Mochten! Hallo, ik werk in het onderwijs! Ik heb de mooiste baan die er is!
Gepubliceerd: 28 november 2016 15:00
Begin dit jaar schreef ik een serie over de cyclus die wij steeds doorlopen tijdens onze lessen om ervoor te zorgen dat studenten aan de hand van hun eigen leerdoelen hun schrijfvaardigheid verbeteren. Een van die artikelen ging over het geven en ontvangen van feedback. Een onderdeel van dat artikel was de zogenaamde peer feedback. Naar aanleiding van een artikel op de blog Vernieuwenderwijs over het effect van peer feedback wijd ik graag een keer een blogpost helemaal aan peer feedback. Want hoe zorg je ervoor dat studenten effectieve peer feedback geven en ontvangen?